fredag 17 april 2009

ALL KRITIK MOT ISRAELS OKUPATIONS POLITIK ÄR INTE ANTISEMITISM!


Har läst Carina Rydbergs krönika på DN:s kultursida under rubriken "Överdos av islamism". Jag skulle döpa den till "Överdos av israelism". För några dagar sedan skrev jag en kommentar till en av Lisa Bjurwalds artiklar i DN. Då gällde det att "Gazakonflikten har piskat upp hatiska stämningar i arabvärlden..." Rydberg, å andra sidan, "efterlyser fler som är redo att ta ställning för humanism och respekten för människoliv". Menar hon det på allvar!? eller är det påståendet ingenting annat än billig retorik? För om hon menar det borde hon ta avstånd från den kriminella politik Israel utför mot det palestinska folket, framför allt i just Gaza.
Men Rydberg verkar ha hakat upp sig på Mohamed Omars "omvandling till fundamentalism islamism" som om det skulle vara en fantastisk nyhet.
Varför koncentrerar hon sig inte på omvandlingen av Sverige Demokraterna från nazistisk rörelse till ett "rumsrent riksomfattande och lagligt politisk parti" i Sverige istället!? Vi alla vet att bakom SD:s nya fasaden gömmer sig samma antidemokratiska, xenofobiska och mörka krafter.
Och sist men inte minst. Kritiken mot Israels vansinniga okupationspolitik av palestinsk territorium är icke detsamma som antisemitism!
Nedan följer den artiken jag skickade till Lisa Bjurwald.



Bästa Lisa!
Dina proisraeliska känslor blindar ditt förnuft och din objektivitet. Att kritisera statens Israels okupations politiken av palestinska territorier är inte på något sätt synomin med antisemitism så som du och dina "allierade" rabiat försöker föreställa.
Enlig dig har "Gazakonflikten piskat upp hatiska stämningar i arabvärlden..." För det första. Själva definitionen är felaktigt. Ty det enda som finns kvar i alla tänkande människors minne runt om i världen är bilder av en MEDVETET MASSAKER från Israels sida mot en försvarlös civil befolkning. Främst kvinnor och barn. Vilken "konflikt" pratar du om!?
För de andra. Vad förväntar det du dig om inte "hatiska stämningar i arabvärlden" efter en sådan holokaust?
Lär dig av historien! Judarna i Warsawa gettho gjorde mostånd mot nazisterna under Andra världskriget. Och det var helt legitim, tycker jag. Men när det palestinsa folket reser sig mot sina hebreiska okupanter, då handlar det helt plösligt om "antisemitism"!
Jag bekämpar dagligen nazismen i Sverige! Däri inte sagt att jag är "proisraelisk" för det! Och jag stödjer det palestinska folkets kamp för sin frihet och självbestämande rätt. Däri inte sagt att jag är "antisemit" heller.
Kan du förstå skillnaden!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar